Galerie
Napoléon
- Paris - Samling av Vues d'Optique

Vue d'optique - Prospekt över interiör av Basilica di San Paolo fuori le Mura - Rom (Italien)
Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell graverade av Nicolas-Jean-Baptiste de Poilly. Publicerad av Basset i Paris circa 1760

Perspektivbild från 1700-talet med original färger som visar en prospekt över interiör av Basilica di San Paolo fuori le Mura - Rom (Italien)
Fri Passepartout (finns i 23 nyanser)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
17601700-Talet
  • Datum : circa 1760
  • Århundrade : 1700-Talet
  • Period : Ludvig XV
  • Teknik : Etsning
  • Papper : Papper vergé
  • Utgivare : Basset
  • Plats för offentliggörande : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Blad : 31.0 x 47.0 cm
  • Plåt : 29.0 x 41.0 cm
  • Inventering Nr : FR-03513
600€
(Ram ingår inte)
  • Äkthetscertifikat
  • Passepartout ingår
  • Portfolio exacompta
  • Fri frakt
  • 24-timmars sändning
  • Online tracking

Original titel

L'Interieur de l'EGLISE de S. PAUL a ROME Batie par CONSTANTIN le GRAND

Inskriptioner

  • N.J.B. de Poilly Sculp.
  • A Paris chez Basset rue St Jacques

Beskrivning

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell graverade av Nicolas-Jean-Baptiste de Poilly. Publicerad av Basset i Paris circa 1760, som visar en vy över interiör av Basilica di San Paolo fuori le Mura - Rom (Italien).

På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.

Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.

Museer & Arkiv

La Bibliothèque nationale de France i sina samlingar. För mer information om den här graveringen, tsnälla, se webbplatsen : L'interieur de l'eglise de s. paul a rome batie par constantin le grand

Tillståndsbedömning

Mycket bra skick

Denna etsning listas i dessa kategorier :

Basilica di San Paolo

Basilikan grundades av den romerska kejsaren Konstantin I över gravplatsen Saint Paul, där det sades att efter apostlarnas avrättande uppförde hans anhängare ett minnesmärke, kallat cella memoriae. Denna första basilika invigdes av påven Sylvester år 324.

Under påven helgon Gregorius den stora (590–604) modifierades huvudalternativet och presbyteriet omfattande. Transeptet höjdes och ett nytt altare placerades ovanför det tidigare altaret som uppfördes av Leo I. Positionen låg direkt över Saint Paul 's sarkofag

937, när Saint Odo of Cluny kom till Rom, Alberic II av Spoleto, Patrician av Rom, anförde klostret och basilikan till sin församling och Odo placerade Balduino från Monte Cassino som ansvarig. Påven Gregorius VII var abbot av klostret och i sin tid presenterade Pantaleone, en rik köpman av Amalfi som bodde i Konstantinopel, bronsdörrarna till basilikan maior, som utfördes av konstantinopolitiska konstnärer; dörrarna är inskrivna med Pantaleones bön om att livets dörrar kan öppnas för honom. Påven Martin V anförde det till munkarna i kongregationen Monte Cassino

Klostret i klostret uppfördes mellan 1220 och 1241.

Vue d'optique

Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 264 år sedan (circa 1760).

Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique L'Interieur de l'EGLISE de S. PAUL a ROME Batie par CONSTANTIN le GRAND som daterar från 1760 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1760).

För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.

Historik för de vues d'optique

På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).

Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.

Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.

  • Topografiska vyer: Städer, monument, hamnar, avlägsna regioner, reproducerade med mer eller mindre noggrannhet, beroende på vilka dokument som finns tillgängliga för graveren. Det är uppenbart att författarna till dessa bilder inte hade sett dessa territorier. De komponerade därför dessa landskap genom att sammanställa olika graveringar och teckningar, vilket förklarar många fantasier.
  • De historiska scenerna: invigningar, kroningar, strider, bränder eller naturkatastrofer utgör ett ämne som folket är förtjust i.
  • Religiöst eller moraliserande tema. För utbildningsvärde producerades dessa tryck främst av parisiska förlag i Rue Saint-Jacques.

Vår garanti

Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.

Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.

Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.

Fri anpassning

Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Säker försändelse

Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.

Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.

För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.

Säker betalning

  • Kreditkort via Paybox, europeisk ledare inom online betalningar (CB, Visa, Eurocard/Mastercard)
  • PayPal (American Express,..)
  • Banköverföring SEPA i Euro (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Galerie Napoléon Presentkort
  • Betalning vid förfallodagen (reserverad för offentliga redovisningsanläggningar: Museer, Universitet, Stadshus, Ministerier...)

Relaterade konstverk

Galerie Napoléon

Interiör

Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo i Rom (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Nicolas-Jean-Baptiste de Poilly i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo i Rom (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Nicolas-Jean-Baptiste de Poilly i Paris circa 1760
Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo - Rom (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1758

Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo - Rom (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1758
Vue d'optique - Vy över interiör av Basilica di San Paolo fuori le Mura - Rom (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell graverade av Anne Fonbonne. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över interiör av Basilica di San Paolo fuori le Mura - Rom (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell graverade av Anne Fonbonne. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760
Vue d'optique - Vy över Pantheons interiör - Rotunda - Rom (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1760

Vue d'optique - Vy över Pantheons interiör - Rotunda - Rom (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1760
Vue d'optique - Vy över Interiör i Nürnbergs Stadshus (Tyskland) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Georg Balthasar Probst i Augsburg circa 1760

Vue d'optique - Vy över Interiör i Nürnbergs Stadshus (Tyskland)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Georg Balthasar Probst i Augsburg circa 1760
Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo i Rom (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Interiör av Basilica di San Paolo i Rom (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad i Paris circa 1780

Insida

Marquesasöarna - Kvinna av Nouka Hiva - Insida Hydda | Original stålstick efter teckningar av Louis Auguste de Sainson. 1834

Marquesasöarna - Kvinna av Nouka Hiva - Insida Hydda

Original stålstick efter teckningar av Louis Auguste de Sainson. 1834
Guatemala - Hus i Palenque - Interiör - Inre - Insida | Original stålstick graverade av Lemaitre direxit. 1838

Guatemala - Hus i Palenque - Interiör - Inre - Insida

Original stålstick graverade av Lemaitre direxit. 1838
Katedral Stefansdomen i Wien (Österrike) - Interiör - Inre - Insida | Original trästick efter teckningar av Barclay. Akvarell handkolorerad. 1892

Katedral Stefansdomen i Wien (Österrike) - Interiör - Inre - Insida

Original trästick efter teckningar av Barclay. Akvarell handkolorerad. 1892
Marquesasöarna - Kvinna av Nouka Hiva - Insida Hydda | Original stålstick efter teckningar av Louis Auguste de Sainson. Akvarell handkolorerad. 1834

Marquesasöarna - Kvinna av Nouka Hiva - Insida Hydda

Original stålstick efter teckningar av Louis Auguste de Sainson. Akvarell handkolorerad. 1834
Domkyrka - Katedralen Notre-Dame de Paris (Frankrike) - Interiör - Inre - Insida | Original kopparstick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1818

Domkyrka - Katedralen Notre-Dame de Paris (Frankrike) - Interiör - Inre - Insida

Original kopparstick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1818

Inre

Julimonarkin - Ludvig Filip I av Frankrike - 1836 - Inre Passet för en marinartilleri kapten | Historiskt Dokument på papper med vattenstämpel (Ludvig Filip I Kung av fransmännen) daterat 18 februari 1836

Julimonarkin - Ludvig Filip I av Frankrike - 1836 - Inre Passet för en marinartilleri kapten

Historiskt Dokument på papper med vattenstämpel (Ludvig Filip I Kung av fransmännen) daterat 18 februari 1836
Vue d'optique - Vy över Dogepalatset i Venedig - Inre (Italien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1770

Vue d'optique - Vy över Dogepalatset i Venedig - Inre (Italien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Circa 1770
Inre av Konversationhuset på Wiesbaden - Hessen (Tyskland) | Original stålstick efter teckningar av H. Schönfeld, graverade av Joh. Poppel. c1850

Inre av Konversationhuset på Wiesbaden - Hessen (Tyskland)

Original stålstick efter teckningar av H. Schönfeld, graverade av Joh. Poppel. c1850
Historia och Monument av Paris - Inre Beskådar av Arkivet av Arts et Métiers | Trästick efter teckningar av Parent, graverade av Gérard. 1881

Historia och Monument av Paris - Inre Beskådar av Arkivet av Arts et Métiers

Trästick efter teckningar av Parent, graverade av Gérard. 1881
Ritning av Arkitekt - Arkitektur - Inre av lagret - 21 Rue Croix des Petits i Paris (Edmond Navarre) | Original stålstick efter teckningar av Th. Vacquer, graverade av Martel. [Specimen]. 1870

Ritning av Arkitekt - Arkitektur - Inre av lagret - 21 Rue Croix des Petits i Paris (Edmond Navarre)

Original stålstick efter teckningar av Th. Vacquer, graverade av Martel. [Specimen]. 1870

Kyrka

Kungens Brevpatent - Ludvig XVI - 1789 - Bevarande av kyrkans egendom | Karikatyr av den franska revolutionen | Kungens Brevpatent Ludvig XVI från år 1789 med en stor Träsnitt-Vignette

Kungens Brevpatent - Ludvig XVI - 1789 - Bevarande av kyrkans egendom | Karikatyr av den franska revolutionen

Kungens Brevpatent Ludvig XVI från år 1789 med en stor Träsnitt-Vignette
Ludvig XVI | 1788 - Kyrka St Sulpice Paris - Utdrag ur dödboken av Joseph Félix Taravet Garion | Dokument på strimmigt papper med vattenstämpel daterat den 7 Mars 1788. Signatur.

Ludvig XVI | 1788 - Kyrka St Sulpice Paris - Utdrag ur dödboken av Joseph Félix Taravet Garion

Dokument på strimmigt papper med vattenstämpel daterat den 7 Mars 1788. Signatur.
Vue d'optique - Vy över St George Kyrka i Edinburgh (Skottland) | Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1820

Vue d'optique - Vy över St George Kyrka i Edinburgh (Skottland)

Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1820
Vue d'optique - Vy över St Cuthbert Kyrka i Edinburgh (Skottland) | Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original etsning handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1830

Vue d'optique - Vy över St Cuthbert Kyrka i Edinburgh (Skottland)

Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original etsning handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1830
Vue d'optique - Vy över Edinburgh - St George Kyrka (Skottland) | Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1820

Vue d'optique - Vy över Edinburgh - St George Kyrka (Skottland)

Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1820
Vue d'optique - Vy över St Mary-le-Bow Kyrka i London - Cheapsise (England) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Circa 1750

Vue d'optique - Vy över St Mary-le-Bow Kyrka i London - Cheapsise (England)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Circa 1750