Galerie
Napoléon
- Paris - Samling av Vues d'Optique

Vue d'optique - Prospekt över Erlangen Schloss (Tyskland)
Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1760

Perspektivbild från 1700-talet med original färger som visar en prospekt över Erlangen Schloss (Tyskland)
Fri Passepartout (finns i 23 nyanser)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
17601700-Talet
  • Datum : circa 1760
  • Århundrade : 1700-Talet
  • Period : Ludvig XV
  • Teknik : Etsning
  • Papper : Papper vergé
  • Utgivare : Basset
  • Plats för offentliggörande : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Blad : 32.0 x 50.0 cm
  • Plåt : 26.0 x 40.0 cm
  • Inventering Nr : FR-03459
600€
(Ram ingår inte)
  • Äkthetscertifikat
  • Passepartout ingår
  • Portfolio exacompta
  • Fri frakt
  • 24-timmars sändning
  • Online tracking

Original titel

Vue perspective du superbe Palais du comte Hoheit Margrave de Bareith à Erlang en Allemagne.

Inskriptioner

A Paris chez Basset rue S. Jacques à Ste. Geneviève.

Beskrivning

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1760, som visar en vy över Erlangen Schloss (Tyskland).

På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.

Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.

Museer & Arkiv

Musée des beaux-arts (Bernay, France)na i sina samlingar. För mer information om den här graveringen, tsnälla, se webbplatsen : Vue perspective du superbe palais du comte hoheit margrave de bareith à erlang en allemagne.

Tillståndsbedömning

Flera olyckor marginaler

Denna etsning listas i dessa kategorier :

Erlangen

Erlangen är en mellanfrankisk stad i Bayern, Tyskland.

I förhistorien till Bayern spelade Regnitz-dalen redan en viktig roll som en passage från norr till söder. På grund av de relativt karga marken i området kunde jordbruk och bosättningar bara upptäckas i slutet av den neolitiska (2800-2200 f.Kr.). Erlangen skyltstenar, sandstenplattor med petroglyfer, i Mark-Forst norr om staden har också sitt ursprung i denna tidsperiod. Stenplattorna återanvändes senare som gravgränser under Urnfield-perioden (1200–800 f.Kr.)

1400 valde inte prinsväljarna. Han sålde sina frankiska ägodelar, inklusive Erlangen, till sin svärbror, Nürnbergs burgrave Johann III på grund av brist på medel år 1402. Under processen med uppdelningen av burggraveegendomarna i Franconia tillkom Erlangen till det övre furstendömet, det framtida fyrstendömet Bayreuth. Erlangen sönderdelningsanläggning upphörde med sin verksamhet eftersom Münzmeisteren avrättades för förfalskning i Nürnberg.

Efter trettioårskriget byggdes staden om relativt snabbt. Den 2 december 1655 invigdes församlingskyrkan till titeln Helig treenighet. Situationen förändrades 1685 när den franska kungen Louis XIV upphävde Edict of Nantes, som hade beviljat kalvinistiska subjekter, kallade Huguenoter av deras motståndare, religionsfrihet sedan 1598. Återkallandet utlöste en våg av flyktingar med cirka 180 000 Huguenoter som bosatte sig främst i holländarna Republiken, de brittiska öarna, Schweiz, Danmark, Sverige och några tyska fyrstendigheter. Ett litet antal religiösa flyktingar gick senare till Ryssland och de nederländska och brittiska kolonierna.

Margrave Christian Ernst utnyttjade också denna situation och erbjöd flyktingarna rätten att bosätta sig i hans fyrstendöme, som fortfarande led av konsekvenserna av trettio år Krig, för att främja dess ekonomi i betydelse av merkantilism genom avveckling av moderna handel. Han var alltså en av de första lutherska prinserna i Tyskland som accepterade kalvinister i sitt land och till och med för att garantera dem frihet att utöva sin religion. De första sex Huguenoterna nådde Erlangen den 17 maj 1686, cirka 1500 följde i flera vågor. Dessutom kom dock flera hundra Waldensians, eftersom de inte kunde slå sig ner flyttade de 1688. Redan innan det var förutsebar hur många flyktingar som kunde förväntas, beslutade margraven att hitta den nya staden Erlangen som en lagligt oberoende bosättning söder om den lilla staden som heter Altstadt Erlangen. Det rationella motivet att främja ekonomin i ett eget land var förknippat med hoppet om rikedom som stadsstiftare, vilket var typiskt för absolutism. Byggandet av staden inleddes den 14 juli 1686 med att lägga grundstenen för Huguenotkyrkan. Under det första året var cirka 50 av de planerade 200 husen färdiga.

Vue d'optique

Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 264 år sedan (circa 1760).

Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique Vue perspective du superbe Palais du comte Hoheit Margrave de Bareith à Erlang en Allemagne. som daterar från 1760 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1760).

För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.

Historik för de vues d'optique

På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).

Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.

Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.

  • Topografiska vyer: Städer, monument, hamnar, avlägsna regioner, reproducerade med mer eller mindre noggrannhet, beroende på vilka dokument som finns tillgängliga för graveren. Det är uppenbart att författarna till dessa bilder inte hade sett dessa territorier. De komponerade därför dessa landskap genom att sammanställa olika graveringar och teckningar, vilket förklarar många fantasier.
  • De historiska scenerna: invigningar, kroningar, strider, bränder eller naturkatastrofer utgör ett ämne som folket är förtjust i.
  • Religiöst eller moraliserande tema. För utbildningsvärde producerades dessa tryck främst av parisiska förlag i Rue Saint-Jacques.

Vår garanti

Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.

Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.

Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.

Fri anpassning

Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Säker försändelse

Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.

Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.

För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.

Säker betalning

  • Kreditkort via Paybox, europeisk ledare inom online betalningar (CB, Visa, Eurocard/Mastercard)
  • PayPal (American Express,..)
  • Banköverföring SEPA i Euro (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Galerie Napoléon Presentkort
  • Betalning vid förfallodagen (reserverad för offentliga redovisningsanläggningar: Museer, Universitet, Stadshus, Ministerier...)

Relaterade konstverk

Galerie Napoléon

Slott

Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Slott Tuilerierna | Porträtt av Camille Desmoulins (1760-1794) | Dekret N°20 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 24 Juin 1791

Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Slott Tuilerierna | Porträtt av Camille Desmoulins (1760-1794)

Dekret N°20 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 24 Juin 1791
Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Vue d'optique - Vy över Slottet i Fontainebleau (Frankrike) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790

Vue d'optique - Vy över Slottet i Fontainebleau (Frankrike)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790
Vue d'optique - Vy över Slott i Meudon (Frankrike) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Nicolas De Poilly circa 1680

Vue d'optique - Vy över Slott i Meudon (Frankrike)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Nicolas De Poilly circa 1680
Vue d'optique - Vy över Slottet i Vincennes (Frankrike)  | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Slottet i Vincennes (Frankrike)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Erlangen

Vue d'optique - Vy över Erlangen Slott (Tyskland) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Erlangen Slott (Tyskland)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad i Paris circa 1780