Original titel
VUE DU PORTAIL DE L'EGLISE CATHEDRALE D'AMIENS
Beskrivning
Perspektivbild från början av 1800-talet med original färger. Original etsning på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1830, som visar en vy över Katedral i Amiens (Frankrike).
På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.
Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.
Tillståndsbedömning
Restaurerad reva i övre vänstra hörnet (2cm)
Finna mer verk i anslutning till dessa teman :
Denna etsning listas i dessa kategorier :
Bristen på dokumentation om byggandet av den gotiska katedralen kan delvis vara ett resultat av bränder som förstörde kapitelarkiv 1212 och igen 1258 - en brand som skadade katedralen själv. Biskopen Evrard de Fouilly inledde arbete på katedralen 1220. Robert de Luzarches var arkitekten fram till 1228 och följdes av Thomas de Cormont till 1258. Hans son, Renaud de Cormont, agerade som arkitekten fram till 1288. Corbys kronik ger ett slutdatum för katedralen 1266. Efterbehandlingen fortsatte dock. Dess golv är täckta med ett antal mönster, såsom det böjda korset, för att symbolisera Jesu triumf över döden. Labyrinten installerades 1288. Domkyrkan innehåller det påstådda huvudet av Johannes Döparen, en relik som kom från Konstantinopel av Wallon de Sarton när han återvände från fjärde korstågen.
Konstruktionen av katedralen under denna period kan ses som resultat från en sammanställning av nödvändighet och möjligheter. Förstörelsen av tidigare byggnader med brand och misslyckade försök att återuppbygga tvingade den ganska snabba byggnaden av en byggnad som följaktligen har en hel del konstnärlig enhet. Frankrikes långa och relativt fredliga regeringstid, Louis IX, förde välstånd till regionen, baserat på blomstrande jordbruk och en blomstrande tyghandel, vilket gjorde investeringen möjlig. De stora katedralerna i Reims och Chartres är ungefär samtida.
Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 194 år sedan (circa 1830).
Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique VUE DU PORTAIL DE L'EGLISE CATHEDRALE D'AMIENS som daterar från 1830 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1830).
För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.
På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).
Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.
Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.
Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.
Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.
Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.
Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.
Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.
Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.
För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.