Galerie
Napoléon
- Paris - Samling av Vues d'Optique

Vue d'optique - Prospekt över Kungliga fängelset i Madrid (Spanien)
Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1770

Perspektivbild från 1700-talet med original färger som visar en prospekt över Kungliga fängelset i Madrid (Spanien)
Fri Passepartout (finns i 23 nyanser)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
17701700-Talet
  • Datum : circa 1770
  • Århundrade : 1700-Talet
  • Period : Ludvig XV
  • Teknik : Etsning
  • Papper : Papper vergé
  • Utgivare : Jean-François Daumont
  • Plats för offentliggörande : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Blad : 31.0 x 45.0 cm
  • Plåt : 25.0 x 39.0 cm
  • Inventering Nr : FR-03357
500€
(Ram ingår inte)
  • Äkthetscertifikat
  • Passepartout ingår
  • Portfolio exacompta
  • Fri frakt
  • 24-timmars sändning
  • Online tracking

Original titel

Vüe Perspective de la Prison Royale de Madrid en Espagne.

Inskriptioner

à Paris chez Daumont rue St. Martin.

Beskrivning

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1770, som visar en vy över Kungliga fängelset i Madrid (Spanien).

På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.

Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.

Tillståndsbedömning

Fast på kartong

Denna etsning listas i dessa kategorier :

Madrid

Philip V byggde det kungliga palatset, den kungliga vävfabriken och de viktigaste kungliga akademierna. Men den viktigaste Bourbon var kung Charles III av Spanien, som var känd som

Vue d'optique

Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 254 år sedan (circa 1770).

Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique Vüe Perspective de la Prison Royale de Madrid en Espagne. som daterar från 1770 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1770).

För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.

Historik för de vues d'optique

På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).

Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.

Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.

  • Topografiska vyer: Städer, monument, hamnar, avlägsna regioner, reproducerade med mer eller mindre noggrannhet, beroende på vilka dokument som finns tillgängliga för graveren. Det är uppenbart att författarna till dessa bilder inte hade sett dessa territorier. De komponerade därför dessa landskap genom att sammanställa olika graveringar och teckningar, vilket förklarar många fantasier.
  • De historiska scenerna: invigningar, kroningar, strider, bränder eller naturkatastrofer utgör ett ämne som folket är förtjust i.
  • Religiöst eller moraliserande tema. För utbildningsvärde producerades dessa tryck främst av parisiska förlag i Rue Saint-Jacques.

Vår garanti

Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.

Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.

Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.

Fri anpassning

Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Säker försändelse

Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.

Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.

För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.

Säker betalning

  • Kreditkort via Paybox, europeisk ledare inom online betalningar (CB, Visa, Eurocard/Mastercard)
  • PayPal (American Express,..)
  • Banköverföring SEPA i Euro (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Galerie Napoléon Presentkort
  • Betalning vid förfallodagen (reserverad för offentliga redovisningsanläggningar: Museer, Universitet, Stadshus, Ministerier...)

Relaterade konstverk

Galerie Napoléon

Madrid

Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Vue d'optique - Vy över Palacio del Buen Retiro i Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över Palacio del Buen Retiro i Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760
Vue d'optique - Vy över Kungliga fängelset i Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques-Gabriel Huquier i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över Kungliga fängelset i Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques-Gabriel Huquier i Paris circa 1760
Vue d'optique - Vy över Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Henry Overton & Robert Sayer i London circa 1752

Vue d'optique - Vy över Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Henry Overton & Robert Sayer i London circa 1752
Vue d'optique - Vy över Königliche Palast i Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Königliche Palast i Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Vue d'optique - Vy över Königliche Palast i Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Königliche Palast i Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Spanien

Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Slott av Spaniens kung nära Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Vue d'optique - Vy över Bilbao - Biscaya (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Bilbao - Biscaya (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Vue d'optique - Vy över Real Chancillería i Granada (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770

Vue d'optique - Vy över Real Chancillería i Granada (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770
Vue d'optique - Vy över Toledo Katedral (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770

Vue d'optique - Vy över Toledo Katedral (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770
Vue d'optique - Vy över Katedralen i Sevilla och Casa Lonja (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770

Vue d'optique - Vy över Katedralen i Sevilla och Casa Lonja (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770
Vue d'optique - Vy över Palacio del Buen Retiro i Madrid (Spanien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över Palacio del Buen Retiro i Madrid (Spanien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jean-François Daumont i Paris circa 1760

Anstalt

Franska Revolutionen - Morden Anstalt Lyon (April 24 1795) - Jakobiner Razzia - Blek Terror - Joseph Boisset - Muscadins - Mathevons | Original stålstick efter teckningar av Raffet, graverade av Quéverdo. Chine collé. 1834

Franska Revolutionen - Morden Anstalt Lyon (April 24 1795) - Jakobiner Razzia - Blek Terror - Joseph Boisset - Muscadins - Mathevons

Original stålstick efter teckningar av Raffet, graverade av Quéverdo. Chine collé. 1834
Sikte av Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA) | Original stålstick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1837

Sikte av Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA)

Original stålstick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1837
Sikte av Moyamensing Prison - Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA) | Original stålstick efter teckningar av Blouet. Akvarell handkolorerad. 1849

Sikte av Moyamensing Prison - Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA)

Original stålstick efter teckningar av Blouet. Akvarell handkolorerad. 1849
Sikte av Moyamensing Prison - Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA) | Original stålstick efter teckningar av Blouet. Akvarell handkolorerad. 1849

Sikte av Moyamensing Prison - Anstalt i Philadelphia - Pennsylvania (USA)

Original stålstick efter teckningar av Blouet. Akvarell handkolorerad. 1849
Vy över Córdoba - Anstalt av Inkvisitionen - Andalusien (Spanien) | Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1847

Vy över Córdoba - Anstalt av Inkvisitionen - Andalusien (Spanien)

Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1847

Palacio de Viana

Palacio de Viana i Córdoba - Ingången - Andalusien (Spanien) | Original heliogravyr på papper elfenben. Anonym. 1926

Palacio de Viana i Córdoba - Ingången - Andalusien (Spanien)

Original heliogravyr på papper elfenben. Anonym. 1926
Palacio de Viana - Patio de las Rejas - Córdoba (Spanien) | Original heliogravyr på papper elfenben. Anonym. 1926

Palacio de Viana - Patio de las Rejas - Córdoba (Spanien)

Original heliogravyr på papper elfenben. Anonym. 1926